maandag 15 december 2014

Uitwerking van het definitieve concept

Na het brainstormen en het maken van proefmaquettes was het eindelijk zover om mijn idee voor een nieuwe schommel uit te werken.

Hieronder vind je benodigdheden:

Ten eerste was het belangrijk om te zoeken naar het materiaal om de schommel mee te vervaardigen.

Ik maak hier gebruik van een basketbal, MDF-plaat, een vierkant scharnier, twee pianoscharnieren, een schommeltouw, schroeven, drukpistool met nietjes,silicone en een freesmachine.



Het ontwerpproces:

Ik koos ervoor om een basketbal te gebruiken omdat deze bestaat uit sterk materiaal en ideaal is van grootte.


De basketbal wordt doormidden gesneden:


Ik zorgde ervoor dat alle oneffenheden langs de zijkanten verdwenen:




Nu kon ik de twee helften mooi aftekenen op een MDF- plaat:





Wanneer de twee platen uitgezaagd zijn moeten de randen nog afgeschuind worden met een rasp, zo passen deze beter in de bal:




Hierna moest ik nog twee extra plankjes maken om extra stevigheid te geven aan de schommel (zie voorgaande schetsen):


Ik zorgde ervoor dat deze ook afgerond werden.

Deze twee plankjes worden later bevestigt met silicone en vijzen.



Nu kon ik bepalen waar de gaten voor de vijzen moesten komen en voor het touw. Zoals je ziet heb ik ook al de bovenplaat verzaagd op de plaats waar het moet scharnieren:




Hier heb ik gebruik gemaakt van twee pianoscharnieren en een vierkant scharnier om de bal te sluiten:


Op de plaatsen waar de scharnieren komen heb ik het hout wat weg gefreesd:



Om het geheel wat lichter te maken heb ik ook het middengedeelte uitgefreesd:




Om het vierkante scharnier te bevestigen heb ik gebruik gemaakt van deze bouthouders, deze zullen sterker zijn dan gewoon vijzen:




Nu is het tijd om de pianoscharnieren te bevestigen:



Op de plaats waar het touw door de bol komt worden gewoon twee gaatjes gesneden:




Nu is het tijd om de twee zitvlakken aan de bol te bevestigen:



Wat nu nog rest is het touw op maat snijden zodat het lang genoeg is om rond een tak de hangen en dat het nog in de bol past. Dit wordt dan door de twee helften getrokken en kan het middelste scharnier ook bevestigt worden:




Het enige wat ik nog gedaan heb is tegen heb plankje binnenin de bal een spanbandje gehangen zodat je het touw niet uit de bal kunt trekken wanneer je deze draagt.

Om de schroeven wat te verbergen heb ik gebruik gemaakt van de zachte kant van een velcrotape, dit zorgt er ook voor dat je niet van de schommel glijd:



Nu enkel nog een velcrotape aan de buitenkant om de schommel samen te houden:




Klaar om mee te nemen:


























Geen opmerkingen:

Een reactie posten